V humanitních vědách je základním publikačním výstupem obvykle próza – článek nebo monografie. Pro některé vědecké výstupy je důležitou součástí také počítačový kód. Jupyter notebooks umožňují publikovat a prezentovat zároveň prózu i kód. (viz Dombrowski et al., 2019)
Jejich použití napomáhá dokumentovat celý výzkumný proces, aby mohl výzkum kdokoliv reprodukovat s použitím stejných dat a metod. V podstatě jde o dokumentaci kódu, ale ne na úrovni „tato funkce funguje takto“, ale „tuto funkci jsem použila, aby…, protože...“. Budoucím uživatelem takovéto dokumentace může být krom výzkumníkových kolegyň a kolegů také on sám v budoucnu, kdy už mohl zapomenout určitá specifika.
První podobná prostředí se objevila koncem 80. let v oblasti matematiky. Dnes jich existují desítky, jako komerční i volně dostupná řešení. Jupyter je jedním z volně dostupných. Pod tímto názvem je známý od roku 2014, od roku 2011 existoval jako IPython (díky tomu mají soubory formátovou příponu .ipynb).
Tomáš Hampejs k výhodám Jupyter notebooks dodává: „Spojují v sobě tři dimenze programovaní (kód, výsledek a dokumentace) do jednoho celku. Jsou designované na rychlé hraní s kódem a skrze kód – ale zároveň dokážou vyrobit sekvenční proces, který je plnohodnotným výsledkem (řeší nebo automatizuje nějaký problém) i jeho dokumentací. Ono hraní si s kódem člověk ocení nejen když se učí, ale třeba když pomocí programátorských nástrojů „objevuje řešení“ problému, nebo dělá předběžnou analýzu dat. Jejich vlastnosti je také skoro předurčují, aby se staly výukovou pomůckou vědeckého programovaní.“
Tomáš Hampejs je v současnosti odborným pracovníkem v Centru pro digitální výzkum náboženství na Ústavu religionistiky, jako součást projektu DISSINET. Ve svém výzkumu se věnuje mj. kognitivní vědě o náboženství a síťové analýze. Živil se také jako programátor.
Základy fungování
Prostředí funguje pro více programovacích jazyků. Samotný název skrývá tři, pro které byl vyvíjen: Julia, Python a R. Proč zrovna Python? Je nejpoužívanějším jazykem v oblasti data science (podle průzkumu z roku 2018) a jedním z nejpoužívanějších nástrojů v digital humanities.