Návrh sylabu
Veronika Wölfelová se ve své magisterské diplomové práci pod vedením dr. Michala Lorenze věnuje analýze kurzů z oblasti digitálních humanitních věd (digital humanities). V rámci práce realizovala rozhovory s více než třiceti odbornicemi a odborníky z celého světa, mezi kterými byli například Geoffrey Rockwell, Ryan Cordell, Brian Croxall, Miriam Posner či v českém prostředí známý Josef Šlerka.
Na základě získaných informací navrhla sylabus semestrálního kurzu věnovaného základům digitálních humanitních věd, který bude vyučován na Filozofické fakultě ve společném základu a bude tedy nabízen bakalářským studujícím všech oborů. Tento sylabus na online setkání představila zájemcům z řad vyučujících a výzkumníků.
Kurz by měl ve dvanácti modulech nabízet základní přehled, který jeho absolventům umožní dále se rozvíjet a specializovat v rámci svého oboru. Za cíl si klade seznámit studující s tím, co přinesly digitální technologie jednotlivým oblastem humanitních věd, ukázat vybrané nástroje pro zpracování humanitních dat a představit podstatné osobnosti a projekty digitálních humanitních věd.
Náplň jednotlivých modulů chystaného sylabu blíže představuje přiložená prezentace:
Jednotliví odborníci s praktickými zkušenostmi v digitálních humanitních vědách, mezi nimiž by měla být řada výzkumníků z FF, kteří sami vyvíjejí digitální platformy či realizují digitální výzkum, postupně seznámí studující se svými výzkumnými projekty a nástroji využívanými při jejich realizaci.
Absolvent kurzu by měl být schopný zvažovat při řešení výzkumných otázek ve svém oboru využití digitálních technologií umožňujících hledání odpovědí z nové perspektivy a dále prohlubovat své znalosti v oblastech, které jsou pro takové zkoumání relevantní. V tomto ohledu je podstatná komunikace s vyučujícími na fakultě již realizovaných oborových kurzů digitálních humanitních věd, kteří budou poskytovat studujícím vedení v navazující oborové specializaci a mohou se oblasti věnovat více do hloubky, namísto aby učili všeobecné základy.
Diskuze
Po představení koncepce chystaného kurzu následovala diskuze akademické veřejnosti s tvůrci navrženého kurzu. Diskutující se zabývali šíří dovedností, které by účastníci kurzu měli získat a tím, nakolik se pravděpodobně bude lišit vstupní úroveň bakalářských studujících. Kurz by neměl být příliš náročný pro začátečníky, ale zároveň by měl být zajímavý i pro pokročilejší studující. Aby se to povedlo, bude nutné zkoordinovat náplň přednášek, komunikovat s jednotlivými vyučujícími a jasně stanovit dovednosti, které by studující v dané lekci měli získat. Účastníci diskuze doporučovali před začátkem kurzu připravit datasety pro práci a především naučit studující komunikovat s technologií.
Další zatím nevyřešenou otázkou je vhodný způsob ukončení předmětu. Diskutující se klonili spíše k individuální práci, která by měla prokázat schopnost studujících zvažovat využití nástrojů pro vyřešení konkrétního oborového problému, ne dovednost daný nástroj ovládat. Při rozhodování o podobě ukončení bude opět důležitá koordinace s vyučujícími jednotlivých lekcí.
Jedním z principů kurzu je otevřenost, a to jak doporučovaných a používaných nástrojů, tak materiálů ze samotného kurzu. Ty by proto měly být – včetně záznamů přednášek – volně dostupné všem zájemcům a umožnit tak multiplikaci efektů celého kurzu.
Představený kurz je propedeutický, otevírá možnosti pro využití digitálních technologií v humanitních oborech. Z diskuze vyplynula významná role samotných ústavů a kateder, jejichž kurzy digitálních humanitních věd mohou výrazně přispět ke kultivaci myšlení studujících. Kurzy digitálních humanitních věd vyučované na jednotlivých pracovištích umožňují uchopení digitální perspektivy v kontextu humanitních věd. Pomáhají studujícím klást výzkumné otázky v intencích studovaného oboru a reflektovat limity technologicky konstruovaných odpovědí, a to jak v oblasti forem dotazování a analytických kategorií (jak strukturovat, organizovat a interpretovat data), tak ve způsobu nastavení nástrojů (jaké jsou limity technologií). V rámci širšího uchopení digitálních humanitních věd by měly být tematizovány otázky týkající se humanitních aspektů komunikace člověka s počítačem obecně a při digitálním výzkumu specificky a také reflexe povahy výpočetní techniky z perspektiv humanitních věd.
Kurz je vypsán pro podzimní semestr 2020 pod kódem ARTS020. Plánován je na pondělní odpoledne (14–15.40 hod), tento čas ale zatím není potvrzen.